De brief aan Diognetus: verschil tussen versies
k (1 versie geïmporteerd) |
|||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{ | + | {{Kerkvaderstekst}} __NUMBEREDHEADINGS__ |
== Literatuur. == | == Literatuur. == | ||
Henri Irénée {{sc|Marrou}}, ''A Diognète'', Paris, Cerf, 1965. (= ''Sources Chrétiennes'' 33bis)<br> | Henri Irénée {{sc|Marrou}}, ''A Diognète'', Paris, Cerf, 1965. (= ''Sources Chrétiennes'' 33bis)<br> |
Huidige versie van 12 jul 2024 om 16:53
1 Literatuur.Henri Irénée Marrou, A Diognète, Paris, Cerf, 1965. (= Sources Chrétiennes 33bis) 2 Inleiding.De tekst van de zogenaamde 'Brief aan Diognetus' is bekend sedert zijn vondst in 1436 in Constantinopel, waar hij werd gevonden tussen een hoop inpakpapier in een viswinkel en gekocht werd door een zekere Thomas d'Arezzo (de identificatie van de vinder is zeer waarschijnlijk), een westerling die daar Grieks kwam studeren. Deze vondst noemt men de tekst F, deze bestond uit 260 pagina's (folio) en bevatte diverse teksten. Thomas werd later franciscaan en gaf het manuscript aan de dominicaanse theoloog, de latere kardinaal Johannes Stojkovic van Ragusa (= Dubrovnik, Kroatië), die in 1435-37 legaat van het concilie van Basel in Constantinopel was. Deze nam het geschrift samen met een hele collectie Griekse en Latijnse manuscripten mee naar Basel. Na de dood van deze kardinaal in 1443 kwam het manuscript in het bezit van Johannes Reuchlin. Na zijn dood in 1522 kwam het in 1560 of 1580 in bezit van de abdij van Marmoutier (Elzas). Tussen 1793 en 1795 belandde het in de stadsbibliotheek van Straatsburg. 3 De datering.[2]
De terminus a quo wordt door iedereen aanvaard. Het is onmogelijk dat de brief ouder is dan de zogenaamde "Prediking van Petrus," (Κήρυγμα Πέτρου) een missionaire prediking van Petrus, een soort apocrief Nieuwtestamentisch boek. Dit boek is vóór 140 ontstaan in Egypte en was bedoeld om richtlijnen te geven aan de missionarissen. Fragmenten ervan vindt men in de Stromata van Clemens van Alexandrië (bv. VI,5,41). Diognetus is ervan afhankelijk maar zeker niet omgekeerd. Daarom moet Diognetus stammen na dit stuk dat dateert van ca 120 ten tijde van keizer Hadrianus. 4 Wie is Diognetus?Men kent een twintigtal personen met deze naam uit de oudheid. De aanspreektitel κράτιστε Διόγνητε (excellente) werd in de tijd van Hadrianus (117-138) tot Septimus Severus (193-211) -met een zekere elasticiteit- gebruikt voor gouverneur, prefect of een enkele keer voor een eenvoudige centurio. Men kan hier niet al te veel conclusies uit trekken. Vanuit de achtergrond van de tekst en de waarschijnlijke band met Clemens van Alexandrië is de ontstaansplaats mogelijk Alexandrië. 5 Bespreking.De tekst is een apologie en tegelijk een aansporing. Het plan bestaat uit vier delen: 6 Voetnoten
|