Kerkvaders, Felicitas en Perpetua: verschil tussen versies
th>Pastacht |
|||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{ | + | {{Kerkvaderstekst}} __NUMBEREDHEADINGS__ |
== Literatuur. == | == Literatuur. == | ||
[[file:AfrikaNoord.jpg|left|thumb|400px|Noord Afrika]] | [[file:AfrikaNoord.jpg|left|thumb|400px|Noord Afrika]] | ||
Regel 9: | Regel 9: | ||
== Inleiding. == | == Inleiding. == | ||
− | |||
Van alle martelaarsacten is dit prachtige document ongetwijfeld de beroemdste. Het is de oudste in zijn soort. Het geeft een goede kijk op de opvattingen over christelijk geloof en martelaarschap in de kerk van Noord-Afrika aan het begin van de derde eeuw. In deze gemeenschap speelden visioenen kennelijk een grote rol. Het document wordt echter bovenal beheerst door de hoofdpersoon Vibia Perpetua, wier persoonlijkheid in heldere trekken wordt geschetst.<br> | Van alle martelaarsacten is dit prachtige document ongetwijfeld de beroemdste. Het is de oudste in zijn soort. Het geeft een goede kijk op de opvattingen over christelijk geloof en martelaarschap in de kerk van Noord-Afrika aan het begin van de derde eeuw. In deze gemeenschap speelden visioenen kennelijk een grote rol. Het document wordt echter bovenal beheerst door de hoofdpersoon Vibia Perpetua, wier persoonlijkheid in heldere trekken wordt geschetst.<br> | ||
De [[Martelaarsacte van Felicitas en Perpetua|martelaarsacte]] beschrijft de gevangenschap en de executie van een groep jonge catechumenen en hun leermeester. Ze verhaalt de marteldood van Felicitas en Perpetua met hun drie gezellen Revocatus, Secundulus, Saturninus en de Christen Saturus die hen tot het geloof bracht (4,5). Onder hen neemt Perpetua, afkomstig uit een familie die in haar woonplaats - die ons onbekend is - groot aanzien genoot, de meest vooraanstaande plaats in. Zij is gehuwd en moeder van een baby. De zorg om haar kind, waarvan ze enkele malen duidelijk blijk geeft, wordt overstegen door haar keuze voor het christelijk geloof, waarmee ze absoluut niet wenst te schipperen. Dat laatste ervaart ook haar vader die door de eigenzinnige beslissing van zijn dochter zijn lokale prestige aangetast ziet.<br> | De [[Martelaarsacte van Felicitas en Perpetua|martelaarsacte]] beschrijft de gevangenschap en de executie van een groep jonge catechumenen en hun leermeester. Ze verhaalt de marteldood van Felicitas en Perpetua met hun drie gezellen Revocatus, Secundulus, Saturninus en de Christen Saturus die hen tot het geloof bracht (4,5). Onder hen neemt Perpetua, afkomstig uit een familie die in haar woonplaats - die ons onbekend is - groot aanzien genoot, de meest vooraanstaande plaats in. Zij is gehuwd en moeder van een baby. De zorg om haar kind, waarvan ze enkele malen duidelijk blijk geeft, wordt overstegen door haar keuze voor het christelijk geloof, waarmee ze absoluut niet wenst te schipperen. Dat laatste ervaart ook haar vader die door de eigenzinnige beslissing van zijn dochter zijn lokale prestige aangetast ziet.<br> |
Huidige versie van 12 jul 2024 om 16:54
1 Literatuur.
2 Inleiding.Van alle martelaarsacten is dit prachtige document ongetwijfeld de beroemdste. Het is de oudste in zijn soort. Het geeft een goede kijk op de opvattingen over christelijk geloof en martelaarschap in de kerk van Noord-Afrika aan het begin van de derde eeuw. In deze gemeenschap speelden visioenen kennelijk een grote rol. Het document wordt echter bovenal beheerst door de hoofdpersoon Vibia Perpetua, wier persoonlijkheid in heldere trekken wordt geschetst.
De kern van het document wordt gevormd door de zelf geschreven verslagen en visioenen van respectievelijk Perpetua (3-10) en Saturus, die de groep in de geloofsleer had onderricht (11-13). Opvallend is dat in Perpetua's visioenen moeite en strijd een belangrijke plaats innemen, terwijl die van Saturus veeleer een sfeer van kalme sereniteit uitstralen. De inleidende hoofdstukken (1-2) en de rest van het verslag (14-21) zijn van de hand van een redacteur, die men wel heeft willen identificeren als Tertullianus van Carthago. Er zijn sterke redenen om dit te betwijfelen, maar dit behoeft niet het ontbreken van iedere relatie in te houden: een belangwekkende en zeker niet onhoudbare hypothese oppert dat Tertullianus' korte geschrift, Aan de martelaren gericht is tot Perpetua's groep. In ieder geval is het verslag van de marteling geschreven door een tijdgenoot. 2.1 De datum van de marteldood.Het document vermeldt niet de elders overgeleverde datum van Perpetua's marteldood van 7 maart 202 of 203. Er wordt vermeld dat hij plaatsvond onder keizer Septimus Severus (193-211) en diens mederegent en zoon Caracalla (vgl. het meervoud keizers in 6,3), op de verjaardag van één van zijn andere jonge zonen Geta (7,9). Hierdoor komen we in de periode na 198 en vóór 209. Door een rescript van keizer Septimus Severus uit 202 was het alle onderdanen verboden op straffe van de dood om Christen te worden. De vijf catechumenen waarover sprake in de passio werden in Carthago gevangen gehouden 2.2 De plaats van de marteling.De plaats van de marteldood is volgens de passie Carthago. In de tekst is sprake van een pretorium (3,9), een proconsul (6,3), een gevangenis (carcer castrensis) (7,9) en een amfitheater (18,1). Volgens de Griekse tekst (2,1) zijn de martelaren gevangen genomen in Thuburbo minus (= Tebourba op 34 km. ten Westen van Tunis). 2.3 Enkele bijzonderheden.Perpetua is een 22 jarige vrouw die pas een kind gekregen heeft. Kennelijk was zij nog niet heel lang doopleerling. Ze wordt gedoopt in de gevangenis (3,5) tezamen met de anderen. Haar zwangere slavin Felicitas was als een zus voor haar. Felicitas beviel na een paar dagen in de gevangenis. Drie keer werd Perpetua door haar vader benaderd en gesmeekt om van gedachte te veranderen en om hem geen publieke vernedering aan te doen. Zeker in die tijd was dat een zeer zwaarwegend iets. Haar trouw aan de Heer was groter dan die aan haar familie. 3 Voetnoten
|