Is het Christendom de enige ware godsdienst?: verschil tussen versies
k (1 versie geïmporteerd) |
k (1 versie geïmporteerd) |
(geen verschil)
|
Huidige versie van 3 feb 2023 om 14:45
Literatuur.
Inleiding.Het is hier niet de bedoeling om de wereldgodsdiensten zelf uitgebreid te bespreken, maar m.n. stil te staan bij de uniciteit van het Christendom. Inleiding pluralisme en secularisme.Waarschijnlijk is het grootste probleem voor het Christendom in de moderne wereld het volgende: dat het in een vrije open pluralistische maatschappij niet te tolereren valt dat Christenen (of anderen) claimen dat hun morele en religieuze visie waar en correct is. Deze liberale tolerantie is echter niet wat zij lijkt te zijn. Het is een eigen (geloofs-)overtuiging met zijn eigen dogma's enz. Deze opvatting heeft er mede toe geleid dat heel wat mensen denken dat pure tolerantie de enig juiste manier is om om te gaan met themata zoals het homo-huwelijk, abortus, euthanasie, religieuze opvattingen, enz. en dat men dit moet vertalen in de wetten van het land. Deze opvatting zelf is niet tolerant en zit zich als enig juiste visie op dit vlak. Zij vindt het geoorloofd om allen die het er niet mee eens zijn publiek uit te lachen, in een kwaad daglicht te stellen en eventueel wettelijk te vervolgen. Liberale tolerantie is noch liberaal, noch tolerant. Een ander woord voor liberale tolerantie is relativisme. Relativisme staat voor een aantal dingen.[1]
Omdat dit zo algemeen voorkomt moeten wij kijken naar de gevolgen hiervan.[2]
Even kort: in principe zijn er vier standpunten mogelijk over het geloof en redding van de mensen.
Opwerping: alle grote religies zijn evenwaardig en leren ongeveer hetzelfde.Hoe kan het dat er maar een godsdienst is die de waarheid leert. Dat wij in een pluralistische wereld leven is duidelijk. Maar het is evenzeer duidelijk dat pluralisme niet enkel de toestand van de verscheidenheid in levensopvattingen tussen mensen aanduidt, maar dat het ook een ideologie is. Een betere naam voor deze ideologie is relativisme.[4] Intussen denken velen dat de waarheidsvraag in religieuze opvattingen totaal irrelevant dan wel relatief is. Allereerst dienen wij op te merken dat het woord religie niet eenduidig is. Ik gebruik hier religie en niet godsdienst om de wereldbeelden die geen God/goden toelaten mee in te sluiten. Het is onmogelijk om een "genus" religie te definiëren. Je moet totaal ongehinderd zijn door enige kennis wil je hindoeïsme en Christendom in één categorie plaatsen. Hoe kan je een godsdienst die mensenoffers vraagt in dezelfde categorie als bv. het Christendom plaatsen? Veel mensen zullen hierop antwoorden dat het enkel geldt voor de grote godsdiensten en niet voor sektes. Men veegt alle godsdiensten Jodendom, Islam, Hindoeïsme, Boeddhisme, Christendom op een hoop en stelt dat zij allen in dezelfde God geloven. Hetgeen onzin is, zo gelooft het Boeddhisme niet in god(en) en leert het Christendom en Jodendom een God die de mensen verantwoordelijk houdt voor wat zij geloven. Stellen dat zij uiteindelijk allemaal hetzelfde geloven is zichzelf als de uiterste norm opwerpen. De voorstanders van deze stelling leren dat de verschillen tussen de godsdiensten het gevolg zijn van culturele en intellectuele ontwikkeling. Een van de verdedigers van deze opinie is John Hick.[5] In feite leert deze opvatting dat niet de individuele godsdienst toegang heeft tot de waarheid, maar wel deze die dit relativisme leert. Hij immers ziet de olifant die de anderen niet zien. Zes blinde mannen en een olifant.Het volgende verhaal kan uiteraard op diverse manieren verteld worden. 'Er was een stad, wiens inwoners allemaal blind waren. Op een dag kwam er een koning met zijn hofhouding en zijn leger op bezoek. Deze koning bezat een olifant, die hij gebruikte om ontzag af te dwingen bij de mensen. De mensen stonden te popelen om de olifant aan te raken. En omdat ze geen idee hadden wat een olifant was, verzamelden zes van hen informatie door een gedeelte ervan te betasten. Vervolgens gingen zij verslag uitbrengen aan de anderen. De man die het oor had aangeraakt zie: "Het is een groot, ruw ding, zo groot als een tapijt." Degene die de slurf had aangeraakt zei: "Het is een rechte en holle pijp, vreselijk en vernietigend." Degene die een poot had onderzocht zei: "Het is krachtig en stevig, zoals een pilaar." Ieder van hen had op de tast een gedeelte van het lichaam van de olifant onderzocht. Maar geen van hen had daardoor een juist beeld van het gehele lichaam gekregen. In plaats daarvan vormden ze allemaal hun eigen beeld van het geheel, maar die voorstellingen waren niet juist.'[6] De kern van het verhaal is echter dat degene die het vertelt is zoals de koning die wel degelijk weet en ziet wat een olifant is. De verteller (de liberale relativist) heeft in deze niet alleen alwetende kennis van de olifant maar ook een absoluut oordeel over de dwalingen/beperkingen van de godsdiensten. Wat hij bij de ander ontkent claimt hijzelf. Immers zijn visie op godsdienst/God is correct en absoluut. De relativisten verwijten vaak aan Christenen dat zij maar een beperkte visie op de werkelijkheid hebben, hetgeen correct is, tegelijk claimen zij dat hun visie niet beperkt maar absoluut is. Het is inderdaad zo dat elke blinde man een beperkt perspectief heeft op deze objectieve waarheid, maar dat wil niet zeggen dat die objectieve waarheid niet bestaat. Sterker nog: de waarheid is helemaal niet relatief... de volledige waarheid staat voor hun neus en hoeft alleen maar ontdekt te worden. De bewering dat alle grote godsdiensten hetzelfde beweren of nastreven kan men enkel staande houden als men totaal niet weet wat deze godsdiensten, wereldvisies inhouden. Zo is er bv. geen enkel punt van overeenkomst tussen de leer van Christus en die van Krishna. Ook bv. de visie op het hiernamaals, een persoonlijk verderleven bij God in het Christendom is compleet iets anders dan het nirwana van de boeddhist of het Walhalla in de Noorse legendes of de zielsverhuizing in het hindoeïsme. Uiteraard zijn er ware dingen in de leer van alle religies en opvattingen. Pure onzin zou voor niemand toegankelijk zijn. Al deze positieve dingen worden door het Christendom niet afgewezen maar gezien als een voorbereiding op de Openbaring. Overigens zal de relativist per se en apriori de Christelijke opvatting over de verrijzenis en godheid van Christus als onzin moeten afdoen wil zijn theorie kans op slagen hebben. Daar komt vanuit het Christendom zeker nog bij dat God zichzelf geopenbaard heeft en wel degelijk kennis over zichzelf gegeven heeft. In feite wordt het relativisme gebruikt om het Christendom te doen samengaan met andere religies of opvattingen. Bedoeld is dan daarmee dat het Christendom van alles wat typisch Christelijk is afstand moet doen. Het wordt dan zeker een geloof zonder menswording, verrijzenis, christologie, ecclesiologie of soteriologie. De bewering: "Alle grote religies zijn evenwaardig en leren ongeveer hetzelfde." kunnen wij ook anders formuleren:
Let op men kan nooit zonder Christus gered worden, mogelijk wel buiten het Christendom om. Maar niemand wordt gered omdat hij een goede moslim, hindoe ... is, maar omdat hij in geweten God zoekt. Een indeling van religies.Men kan de religies grofweg als volgt onderverdelen.[7]
Zo zijn er 6 soorten van niet-Christelijke religieuze opvattingen: Vijf vragen over niet-Christelijke religies.Men kan de vraagstelling van het pluralisme herleiden tot vijf vragen over de niet-Christelijke religies.[8]
Hier geeft ik niet het liberale antwoord van het relativisme: ja op alles of van de fundamentalisten nee op alles. Het antwoord binnen de hoofdstroom van het Christendom ligt ergens in het midden.
Ik ga hier voorbij aan het complexe probleem van wat is waarheid en het verschil tussen het oosterse en westerse denken. Feit is dat er overal elementen van waarheid zijn, zelfs de Satan krijgt geen pure leugens verkocht. Het is echter waarheid vermengd met onwaarheid. Let wel de Kerk beweert nooit dat zij alle waarheid in pacht heeft, maar enkel op het vlak van de Openbaring (bv. niet in astronomie) en in zoverre God iets geopenbaard heeft. Het Jodendom neemt hier een eigen plaats in, immers het Christendom aanvaardt het Jodendom voor 100% behalve dan dat het niet Jezus aanneemt als Gods Openbaring.
Met uitzondering van Satanische religies heeft elke religie een deel, soms een groot deel van echte moraal. De opvatting op het vlak van de moraal lopen overigens veel minder ver uiteen dan die op het vlak van hun leer. Er zijn echter ook soms grote verschillen bv. tussen de orthodoxe hindoe die houdt dat het menselijk lichaam enkel een manifestatie is en dat wij moeten werken aan ons karma (morele bestemming) en dat iedereen behalve de volmaakte mysticus doorheen meerdere reïncarnaties gaat. Dat verklaart waarom zo een hindoe een stervende langs de weg niet gauw zal helpen, immers lichamelijk dood is niet erg belangrijk, je zou zo kunnen tussenkomen in het karma van een ander en de dood is toch niet het einde want er komen in de reïncarnatie nog veel andere kansen. Let wel er is vaak de bekoring om religie gelijk te stellen aan moraal en zo te zoeken naar een eenheid. Feit is dat Christenen bv. kunnen samenwerken met moslims in het bestrijden van drugs, hangjongeren in hun gebied. Dit is iets anders dan het religieuze vlak.
Hier is Jezus heel duidelijk, enkel in Zijn naam kan je gered worden. Een niet-Christen wordt als hij gered wordt net zoals een Christen gered door Jezus. Het is echter mogelijk dat iemand buiten het directe toebehoren tot de Kerk gered wordt. Zie hierover de les over de noodzaak van het doopsel.
Alle waarheid die er is komt van God. De Kerkvaders namen reeds heel was denkgoed, terminologie, gebruiken, enz. over uit het heidendom. Enkel wat waar is kan in deze gebruikt worden. Heel het Griekse denken bv. diende op een positieve manier bij het verwoorden en verkondigen van de Blijde Boodschap. D.w.z. het Griekse denken werd tegen het licht gehouden en wat bruikbaar was nam men over.
Met een simpele vraag is bv. kan een Christen Zen-methoden gebruiken om te mediteren. Hier moet men extreem waakzaam zijn. Oosterse meditatie-methoden zijn ontwikkeld voor niet-Christelijke doelen en middelen en doel hangen hierein nauw samen. Het oosterse doel is mystiek, heiligheid is hoogstens een middel. In het westen is de mystiek een middel om heiligheid te bereiken. Een hindoe wil komen tot het zien van zichzlef als een illusie (tot niets), de Christen om te komen tot heiligheid en tot God. Voetnoten
|