Mc. 8,22-26: verschil tussen versies
th>Pastacht k (Tekst vervangen - 'width=100% style="background:#FFFF90" cellpadding=8 cellspacing=4 border=1 align=center' door ' {{Stijl citaat}}') |
k (1 versie geïmporteerd) |
(geen verschil)
|
Huidige versie van 3 feb 2023 om 14:28
Jezus geeft onderricht aan de leerlingen tijdens de tocht naar Jeruzalem. (8,22-10,52)Hier eindigt het optreden van Jezus in Galilea. Jezus trekt nu met Zijn leerlingen van Caesarea Philippi in N-Galilea naar Jeruzalem. De focus van het verhaal is het onderricht dat Jezus aan zijn leerlingen geeft over zijn identiteit (christologie) en wat het betekent om hm e te volgen (het leerling-zijn). Dit stuk begint en eindigt met de genezing van een blinde (8,22-26 en 10,46-52). De symbolische betekenis hiervan is duidelijk. Na Petrus' belijdenis van Jezus als de Messias (8,27-30) zijn er drie secties met daarin een lijdensvoorspelling (8,31; 9,31; 10,33-34) en een niet-begrijpen dor de leerlingen (8,32-33; 9,32-37; 10,35-45), die in de eerste twee gevallen gevolgd worden door onderricht over de eisen van het leerling-zijn. De genezing van een blinde man. (8,22-26)
Als er één verhaal in Mc. een symbolische functie heeft dan is het wel dit verhaal van de genezing van een blinde te Betsaïda, tezamen met dat van de genezing van de blinde Bartimeüs (10,46-52). Op weg naar Jeruzalem wil Jezus zijn leerlingen leren dat Zijn dood en verrijzenis wezenlijk bij zijn opdracht horen. De leerlingen zijn echter traag in het begrijpen van Jezus. In het geval van de blinde te Betsaïda komt de genezing langzaam en de man volgt Jezus niet. In het geval van Bartimeüs is de genezing onmiddellijk en volgt de genezene onmiddellijk Jezus. Het feit dat deze wonderen een symbolische betekenis hebben betekent niet dat zij zo maar onhistorische verhalen zijn of dat het enkel allegorische teksten zijn.
|