Inleiding Handelingen: verschil tussen versies
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 95: | Regel 95: | ||
Er zijn 18 redevoeringen in de Hand. 7 van Petrus, 6 van Paulus, 1 van Stefanus, 1 van Jacobus, 1 van Gamaliël, 1 van de stadssecretaris van Efeze en 1 van Tertullus. Men beschouwt ze niet als historisch, maar als vrije composities van de auteur die hij deze personen liet spreken in overeenstemming met gegeven omstandigheden. Stijl enz. geven duidelijk aan dat ze door één man gecomponeerd zijn. Hand. 2,40 zegt ook over de toespraak van Petrus dat hij met nog veel meer woorden getuigenis aflegde. Al dragen alle redevoeringen de stempel van Lucas' stijl. Toch zijn de redevoeringen in de eerste hoofdstukken (Petrus en Stefanus) in veel minder goed Grieks geschreven, met vele arameïsmen. Petrus' redevoeringen wijken duidelijk af van Lucas' gewone schrijftrant, nl. men vindt erin gebrekkig gebouwde zinnen, die de indruk wekken van opgetekende improvisatie. Het is natuurlijk zo dat zo'n toespraak toch wat betreft het essentiële bij de toehoorders is blijven hangen. Misschien heeft iemand later zijn herinneringen opgetekend. Denk wel dit was in een tijd dat de mens nog niet dood geïnformeerd werd zoals nu en dus veel meer kon onthouden van deze dingen. Overigens was men überhaupt veel meer op het geheugen aangewezen dan nu.<br> | Er zijn 18 redevoeringen in de Hand. 7 van Petrus, 6 van Paulus, 1 van Stefanus, 1 van Jacobus, 1 van Gamaliël, 1 van de stadssecretaris van Efeze en 1 van Tertullus. Men beschouwt ze niet als historisch, maar als vrije composities van de auteur die hij deze personen liet spreken in overeenstemming met gegeven omstandigheden. Stijl enz. geven duidelijk aan dat ze door één man gecomponeerd zijn. Hand. 2,40 zegt ook over de toespraak van Petrus dat hij met nog veel meer woorden getuigenis aflegde. Al dragen alle redevoeringen de stempel van Lucas' stijl. Toch zijn de redevoeringen in de eerste hoofdstukken (Petrus en Stefanus) in veel minder goed Grieks geschreven, met vele arameïsmen. Petrus' redevoeringen wijken duidelijk af van Lucas' gewone schrijftrant, nl. men vindt erin gebrekkig gebouwde zinnen, die de indruk wekken van opgetekende improvisatie. Het is natuurlijk zo dat zo'n toespraak toch wat betreft het essentiële bij de toehoorders is blijven hangen. Misschien heeft iemand later zijn herinneringen opgetekend. Denk wel dit was in een tijd dat de mens nog niet dood geïnformeerd werd zoals nu en dus veel meer kon onthouden van deze dingen. Overigens was men überhaupt veel meer op het geheugen aangewezen dan nu.<br> | ||
Hierover is natuurlijk veel meer te zeggen (niet van belang voor doel van deze cursus).<br> | Hierover is natuurlijk veel meer te zeggen (niet van belang voor doel van deze cursus).<br> | ||
− | Een belangrijk element voor de datering en betrouwbaarheid is Hand. 18,12. Dat [[Gallio]] de proconsul van Achaia was in 52 wordt bevestigd door | + | Een belangrijk element voor de datering en betrouwbaarheid is Hand. 18,12. Dat [[Gallio]] de proconsul van Achaia was in 52 wordt bevestigd door de zogenaamde [[Gallio-inscriptie]] die in Delphi (Gr) gevonden is.<br> |
== Tijd en plaats van ontstaan. == | == Tijd en plaats van ontstaan. == | ||
Er is veel geschreven over de ontstaanstijd van de Hand. De Hand. zijn kennelijk geschreven in Antiochië in Syrië, mogelijk in Rome. Zeker is het boek pas na de aankomst van Paulus in Rome (62-63) en mogelijk voor de uitspraak in Paulus' proces geschreven. Voor deze datering pleit ook: er is geen sprake van de opstand van de Joden in Rome (begon 67) of van de verwoesting van Jeruzalem (70). De datering in 62-63 lijkt het waarschijnlijkst. Dat Lucas na het jaar 70 geschreven zou hebben zonder melding te maken van deze grote gebeurtenissen lijkt onwaarschijnlijk.<ref> Ook het Evangelie van Lucas moet waarschijnlijk ook in deze tijd geschreven zijn. De Pauselijke Bijbelcommissie (12 juni 1913) zegt: De Handelingen zijn geschreven door de evangelist Lucas, en wel tegen het einde van de eerste gevangenschap van Paulus te Rome, en verdienen volledig geloof.</ref> In ieder geval wordt er geen melding gemaakt van de grote vervolging onder Domitianus (81-96). Indien Hand. en Luc. gelijktijdig geschreven zijn dan is een datering rond 80-85 het waarschijnlijkst. Lc. en Hand. kennen nog niet de bittere controverse met de synagoge te Jamnia na 85.<br> | Er is veel geschreven over de ontstaanstijd van de Hand. De Hand. zijn kennelijk geschreven in Antiochië in Syrië, mogelijk in Rome. Zeker is het boek pas na de aankomst van Paulus in Rome (62-63) en mogelijk voor de uitspraak in Paulus' proces geschreven. Voor deze datering pleit ook: er is geen sprake van de opstand van de Joden in Rome (begon 67) of van de verwoesting van Jeruzalem (70). De datering in 62-63 lijkt het waarschijnlijkst. Dat Lucas na het jaar 70 geschreven zou hebben zonder melding te maken van deze grote gebeurtenissen lijkt onwaarschijnlijk.<ref> Ook het Evangelie van Lucas moet waarschijnlijk ook in deze tijd geschreven zijn. De Pauselijke Bijbelcommissie (12 juni 1913) zegt: De Handelingen zijn geschreven door de evangelist Lucas, en wel tegen het einde van de eerste gevangenschap van Paulus te Rome, en verdienen volledig geloof.</ref> In ieder geval wordt er geen melding gemaakt van de grote vervolging onder Domitianus (81-96). Indien Hand. en Luc. gelijktijdig geschreven zijn dan is een datering rond 80-85 het waarschijnlijkst. Lc. en Hand. kennen nog niet de bittere controverse met de synagoge te Jamnia na 85.<br> |
Huidige versie van 12 jul 2024 om 18:31
1 Literatuur.
2 Titel en inhoud.De Handelingen van de apostelen zijn een voortzetting van Lucas-evangelie. In de proloog wordt duidelijk naar het vorige boek verwezen. Het Evangelie gaat tot aan de hemelvaart. De Handelingen over wat volgt. In feite horen beide boeken samen. 2.1 De titel.De titel voor dit boek: "Handelingen van de apostelen" (Πραξεις ̓Αποστολων) is tot 180 terug te voeren en aanwezig in alle Griekse teksten, fragmenten en bij de vaders. 3 Het doel en de rode draad van dit werk.Het doel was niet een geschiedenis van de oer-kerk, want de auteur heeft zeker veel meer geweten bv. over Petrus dan hij geschreven heeft. Het boek is ook geen willekeurige aaneenrijging van verhalen. Het doel (en de rode draad) is ook niet op de eerste plaats om de daden van Petrus en Paulus te verhalen, maar om de zegetocht van het evangelie o.l.v. de H. Geest door de toenmalig bekende wereld te schetsen. Het is om de lezer te bevestigen in zijn overtuiging dat evangelie van goddelijke oorsprong is. De auteur wil jonge Christenheid sterken in zijn geloof. De auteur beperkt zich ook nog tot de tocht van het evangelie naar het westen, tot in Rome - de toenmalige hoofdstad en centrum van de wereld - te schilderen. 4 De leidraad van het werk.Het woord van Christus: (1,8) "Gij zult kracht ontvangen van de heilige Geest die over u komt, om mijn getuigen te zijn in Jeruzalem, in geheel Judea en Samaria en tot het uiteinde der aarde" is de leidraad en thema van het boek. 5 De opbouw.Je zou het boek kunnen beschouwen als geschreven in vier delen. 6 De schrijver en datum van de compositie.De traditie schrijft dit boek samen met het derde evangelie eenstemmig toe aan de in Kol. 4,14 (Filem. 24, 2 Tim. 4,11, Hand. 16, 10v) genoemde Antiocheen Lucas, die een tijdlang de begeleider was van Paulus, ook al is het boek zelf anoniem. Het grote bezwaar tegen auteurschap van Lucas is dat er veel tegenspraak is tussen de Hand. en de brieven van Paulus, zodat de Hand. niet van een zo goede kennis van Paulus zoals Lucas ongetwijfeld was zouden kunnen zijn.[3] Lucas toont in de Hand. weinig kennis van de theologie van Paulus en geen vertrouwdheid met diens brieven. Kennelijk was zijn contact van Paulus in een vroeg stadium en nog vóór diens theologie volledig ontwikkeld was. 6.1 De zogenaamde wij-stukkenEen belangrijke aanduiding over het auteurschap van Lucas zijn mogelijk de zogenaamde wij-stukken (D: "Wirberichte") zijn. Dit zijn volgende stukken in de Hand. die verhaald worden in eerste persoon meervoud:
7 De achtergrond: de Joodse diaspora.Het Joodse volk leefde al lange tijd niet meer alleen in Israël. Door de Assyrische ballingschap (-722) en de Babylonische (begin -587 of -586) werd het ook al over andere landen verspreid. Als rasecht handelsvolk verspreidde het zich over de hele bekende wereld. M.n. in Egypte waren er vele Joden. In Alexandrië ontstond dan ook al in de derde eeuw voor Christus de eerste vertaling van de Schrift in het Grieks: de Septuagint. 8 De bronnen.Lucas zal zeker mondelinge en/of schriftelijke bronnen gebruikt hebben. Hij was niet ooggetuige van alles wat hij verhaalt. Toch zijn er bij een analyse van het werk als geheel geen andere schriftelijke bronnen vast te stellen. 9 De historische geloofwaardigheid.De zogenaamde Tübinger-Schule m.n. o.i.v. F. Chr. Baur (+1860) heeft de historische geloofwaardigheid van de Hand. geheel of minstens gedeeltelijk geloochend.
De brieven van Paulus zijn kennelijk onbekend aan de auteur. Zij worden nergens in elk geval nergens vermeld. De brieven (Thess., Kor. Gal. en Rom.) werden geschreven in de tijd dat Lucas niet bij hem was. Zij waren uiteraard nog niet verzameld en vermoedelijk had men ook geen afschriften bewaard. De gegevens uit de Hand. stemmen overeen met die in de brieven, zij het dat er hier en daar enkel moeilijkheden en schijnbare tegenstrijdigheden zijn.[8]
Er zijn 18 redevoeringen in de Hand. 7 van Petrus, 6 van Paulus, 1 van Stefanus, 1 van Jacobus, 1 van Gamaliël, 1 van de stadssecretaris van Efeze en 1 van Tertullus. Men beschouwt ze niet als historisch, maar als vrije composities van de auteur die hij deze personen liet spreken in overeenstemming met gegeven omstandigheden. Stijl enz. geven duidelijk aan dat ze door één man gecomponeerd zijn. Hand. 2,40 zegt ook over de toespraak van Petrus dat hij met nog veel meer woorden getuigenis aflegde. Al dragen alle redevoeringen de stempel van Lucas' stijl. Toch zijn de redevoeringen in de eerste hoofdstukken (Petrus en Stefanus) in veel minder goed Grieks geschreven, met vele arameïsmen. Petrus' redevoeringen wijken duidelijk af van Lucas' gewone schrijftrant, nl. men vindt erin gebrekkig gebouwde zinnen, die de indruk wekken van opgetekende improvisatie. Het is natuurlijk zo dat zo'n toespraak toch wat betreft het essentiële bij de toehoorders is blijven hangen. Misschien heeft iemand later zijn herinneringen opgetekend. Denk wel dit was in een tijd dat de mens nog niet dood geïnformeerd werd zoals nu en dus veel meer kon onthouden van deze dingen. Overigens was men überhaupt veel meer op het geheugen aangewezen dan nu. 10 Tijd en plaats van ontstaan.Er is veel geschreven over de ontstaanstijd van de Hand. De Hand. zijn kennelijk geschreven in Antiochië in Syrië, mogelijk in Rome. Zeker is het boek pas na de aankomst van Paulus in Rome (62-63) en mogelijk voor de uitspraak in Paulus' proces geschreven. Voor deze datering pleit ook: er is geen sprake van de opstand van de Joden in Rome (begon 67) of van de verwoesting van Jeruzalem (70). De datering in 62-63 lijkt het waarschijnlijkst. Dat Lucas na het jaar 70 geschreven zou hebben zonder melding te maken van deze grote gebeurtenissen lijkt onwaarschijnlijk.[9] In ieder geval wordt er geen melding gemaakt van de grote vervolging onder Domitianus (81-96). Indien Hand. en Luc. gelijktijdig geschreven zijn dan is een datering rond 80-85 het waarschijnlijkst. Lc. en Hand. kennen nog niet de bittere controverse met de synagoge te Jamnia na 85. 11 De twee redacties.Van de Handelingen zijn er twee sterk verschillende tekstvormen. De tekst van de Griekse uitgaven berust op oude majuskel-handschriften (m.n. codex Vaticanus, Sinaïticus, Alexandrinus). Deze wordt meestal de Alexandrijnse of neutrale tekst genoemd. 12 De belangrijkste punten van de leer van de Handelingen.[10]
Christologie, theologie van de H. Geest, ecclesiologie, zie. ev. The Navarre Bible, The Acts of the Apostles, 24-25. 12.1 De Kerk.Er ontstaat vanaf begin een nieuwe godsdienstige gemeenschap, onderscheiden van het Jodendom, w.b. eredienst en hiërarchie, alhoewel er wel banden tussen hun blijven bestaan. In de gemeente van Jeruzalem waren er ook twee groepen die één geloof hadden maar herkenbaar onderscheiden waren, denk aan het verschil in moedertaal: de Palestijnse Joden, opgegroeid in Wet en tempel en de hellenistische diaspora-Joden.
12.2 De H. Drievuldigheid.Expliciet is de H. Drie-eenheid nog niet aanwezig, wel impliciet. De godheid van de Zoon en de H. Geest wordt verondersteld.[12] 13 De opbouw van de Handelingen (inhoudsopgave).De opbouw van de Hand. zie inhoudsopgave hierboven. 14 Voetnoten
|