Hand. 5,12-16: verschil tussen versies

Uit Theowiki
th>Pastacht
k (Tekst vervangen - 'width=100% style="background:#FFFF90" cellpadding=8 cellspacing=4 border=1 align=center' door ' {{Stijl citaat}}')
 
k (1 versie geïmporteerd)
 
(geen verschil)

Huidige versie van 3 feb 2023 om 14:29


De opbloei van de gemeente, derde verzamelbericht. (5,12-16)

Dit stuk heeft de "tekenen en wonderen" (σημεια καὶ τέρατα) van de apostelen als thema (vgl. 2,43) en het gebeuren rond Ananias als vertrekpunt. 5,12-13 weeft het verband met het voorgaande. Vers 12 met het gebed van 4,29-30 en v. 13 met de "vrees" ontstaan door het lot van Ananias en Saffira (5,11).
Vers 5,14-16 lijken erg op wat rond Jezus gebeurde in Mc. 6,53-56. Deze tekst vinden wij niet bij Lc., wellicht omdat hij die hier gebruikte.

5,12 Door de handen van de apostelen geschiedden er vele wondertekenen onder het volk. Allen waren eensgezind en kwamen te zamen in de Zuilengang van Salomo.
13 Van de overigen durfde niemand zich bij hen te voegen, hoezeer het volk hen ook prees.
14 Steeds meer gelovigen sloten zich aan bij de Heer; grote groepen mannen, zowel als vrouwen.
15 Men bracht zelfs de zieken op straat en legde ze neer op bedden en draagbaren in de hoop dat, als Petrus voorbijging, tenminste zijn schaduw op een van hen zou vallen.
16 Zelfs uit de steden rondom Jeruzalem stroomden de mensen toe. Zij brachten zieken mee en mensen die van onreine geesten te lijden hadden en allen werden genezen.
(Hand. 5,12-16)

5,12 "door de handen van de apostelen" Voorheen werden enkel wonderen door Petrus (3,1-11; 5,1-11) genoemd. Hier wordt vermeld dat ook andere apostelen wonderen deden.
5,13 "Van de overigen durfde niemand zich bij hen te voegen" Een soort "zone" van ontzag hield de buitenstaanders op afstand (vgl. 5,11). Dit wordt gezegd in contrast met het volgende vers, waarin sprake is van grote groepen die zich aansloten.
5,14-15 "Men bracht zelfs de zieken op straat ..." lett. "Zodat men ...": ὥστε = "zodat", ordent het brengen van zieken enz. onder aan het aansluiten van mensen. Hierdoor wordt een magische interpretatie van "de schaduw van Petrus" drastisch afgewezen. De uitdrukking "tenminste zijn schaduw" speelt hier dezelfde rol als het aanraken van de kleren van Jezus (Mc. 6,55-56) en de zakdoeken van Paulus (19,11-12).
5,16 "de steden rondom Jeruzalem" Dit zijn Betlehem, Hebron, Emmaüs en Jericho en meerdere kleinere plaatsjes.