Hand. 9,20-25

Uit Theowiki
Versie door th>Pastacht op 22 okt 2018 om 08:13 (Tekst vervangen - 'width=100% style="background:#FFFF90" cellpadding=8 cellspacing=4 border=1 align=center' door ' {{Stijl citaat}}')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

De prediking van Paulus in Damascus en zijn ontsnapping. (Hand. 9,20-25)

Dit verhaal geeft een chronologische moeilijkheid als we het vergelijken met Gal. 1,15-18:

"Maar toen Hij die mij vanaf mijn geboorte had uitgekozen en mij riep door zijn genade, besloot zijn Zoon aan mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenvolken zou verkondigen, toen ben ik aanstonds, zonder een mens te raadplegen, zonder naar Jeruzalem te gaan, naar hen die eerder apostel waren dan ik, vertrokken naar Arabië en vandaar weer teruggekeerd naar Damascus. Pas drie jaar later ging ik naar Jeruzalem om met Kefas kennis te maken en ik ben maar veertien dagen bij hem gebleven."

Volgens Gal. 1,15-18 vertrok Paulus dus onmiddellijk na zijn bekering naar Arabië, waarna hij terugkeerde naar Damascus en pas drie jaar later naar Jeruzalem ging. In de Hand. gaat dat hij onmiddellijk in de synagogen van Damascus begon te preken, daarop moest vluchten en naar Jeruzalem trok. Terwijl Lukas blijkbaar niets weet over Paulus' verblijf in Arabië vermeldt Paulus zelf zijn prediking in Damascus niet.
Het blijft een moeilijkheid. In elk geval de bedoeling van Paulus in Gal. is aan te tonen dat hij zijn boodschap niet van mensen heeft ontvangen maar van Christus zelf. Blijkbaar beschrijven beide auteurs maar een deel van de gebeurtenissen.

9,20 Enige tijd bleef hij bij de leerlingen in Damascus. Terstond begon hij in de synagoge Jezus te prediken en zei: 'Deze is de Zoon Gods.'
21 Alle toehoorders stonden verbaasd en zeiden: 'Is dat niet de man, die in Jeruzalem de belijders van deze Naam uitroeide, en is hij niet hier gekomen om hen geboeid naar de hogepriesters te voeren?'
22 Maar Saulus werd met steeds groter kracht bezield en bracht de Joden die in Damascus woonden in verwarring door te bewijzen: Deze is de Messias.
23 Na verloop van tijd beraamden de Joden een plan om hem uit de weg te ruimen,
24 maar hun toeleg werd aan Saulus bekend. Terwijl ze dus dag en nacht de stadspoorten bewaakten met het oog op hun plan hem te vermoorden,
25 namen zijn leerlingen hem 's nachts mee en lieten hem door de stadsmuur in een mand naar beneden zakken.
(Hand. 9,20-25)

9,20 "Enige tijd verbleef hij bij de leerlingen" (lett. Enkele dagen). De bekeerde Paulus verbleef bij hen, a.h.w. om zijn bekering zo te bezegelen. Het zou kunnen dat de reis naar Arabië nog voor dit optreden in Damascus geplaatst moet worden. Overigens begon Arabië aan de poorten van Damascus. Uit Gal. 3,18 weten wij dat er drie jaar verliepen tussen Paulus' bekering en zijn reis naar Jeruzalem. Wij weten echter niet welk deel van die tijd hij in Damascus en welk deel hij in Arabië doorbracht.
"Deze is de Zoon van God" "Zoon van God" wordt in de Hand. enkel hier van Jezus gezegd. Paulus wil hiermee minstens aanduiden dat Jezus de Messias is, zoals blijkt uit 9,22.
9,21 Iedereen, inclusief de Joden stond verbaasd. Ze kenden immers Paulus' verleden.
9,22 Paulus' innerlijke kracht groeide en dat uitte zich in zijn optreden naar buiten.
9,23 Paulus' prediking duurde blijkbaar een aantal dagen (lett. Na vele dagen) en niet zachtzinnig besloten de Joden hem uit de weg te ruimen.
9,24 Het feit dat de Joden de stadspoorten bewaakten blijkt ook uit 2 Kor. 11,32: "Toen ik in Damascus was, liet de stadhouder van koning Aretas de stad bewaken om mij te vangen". Vermoedelijk hebben de soldaten van deze koning de poorten van de stad bewaakt op aandringen van de Joden. Koning Aretras IV (-9 -40).
9,25 Deze ontsnapping wordt ook vermeld in 2 Kor. 11,33. Daat wordt vermeld dat hij door "een venster" dat buiten de stadsmuur uitstak werd neergelaten en wel door zijn leerlingen.